Sjokk- og trykkbølgebehandling

Hva er sjokk- og trykkbølgebehandling

Vi kan nå tilby en ny type behandling til akutte –og kroniske lidelser.

Behandling med sjokkbølge (ESWT). Utstyret består av en kontrollenhet, hvor frekvens og antall sjokkbølger innstilles. Apparatet produserer høy energetiske lydbølger (sjokkbølger) ved hjelp av et piezo-elektrisk terapihode.

Forut for behandlingen innstilles stråleform og fokuspunkt. Behandlingsstedet påføres en kontaktgel og deretter plasseres hånd-applikatoren på behandlingsstedet, hvor den holdes med et lett press i det antall minutter som transmisjonen av sjokkbølgene varer (1500-2000 sjokkbølger pr. behandling).

Pasienten kjenner ingenting i overflaten , men intensiteten stilles slik at pasienten kjenner ”stikk” i vevet der hvor sjokkbølgenes fokuspunkt treffer. Ofte har pasienten fått betydelig smertelette etter første behandling, men vanligvis behøves 3 behandlinger. Behandlingen gjentas med 7-10 dagers intervall.

I forbindelse med behandling av kroniske indikasjoner med kalkavleiringer, blir kalken pulverisert (i likhet med behandling av nyrestein) samtidig som vevets egne biologiske regenerasjons prosesser blir stimulert. Mange medisinske studier bekrefter en positiv effekt på 70-80 % av behandlede pasienter.

En nylig undersøkelse av de biologiske virkeparametre viser at sjokkbølgebehandlinger har en stimulerende virkning på så vel akutte som kroniske patologiske prosesser ved:

• Aktivering av sirkulasjon
  • Smertedempende virkning
  • Aktivering av cellestoffskiftet
  • Aktivering av HSP70(sjokkprotein)
  • Aktivering av immunsystemet
  • Bekjempelse av betennelse

Behandlingen av kroniske indikasjoner kan være vanskelig , og tradisjonell behandling består ofte av kortisoninjeksjoner eller kirurgi. Behandling med sjokkbølge ( ESWT) er en relativt ny behandlingsform som anvendes som alternativ til de konservative behandlingsformer. Sjokkbølgebehandling har resultert i oppsiktsvekkende gode resultater helt uten bivirkninger.

• Hælsporer
  • Plantar fasciitis